سایت رسمی جلیل ضیاءپور

مجله کویر

مقاله با عنوان «مجله كوير»، روزنامه‌ مهر ايران، شماره 2175، آذرماه 1328

بشر به دنبال ناشناخته‏هاست. هر مشتاقى، متناسب با درك يا احساس خود از زندگى، خواسته‏هايش را از هنر مى‏جويد و بر آن مبنا تحسين و تقبيح را پيش مى‏گيرد.

يكى از مشتاقان كار ما به صورت تحسين و تقبيح گفتارى درج كرد كه من تنها درك مثبت او را در اينجا آوردم. زيرا مى‏دانيم برداشت‌ها خالى از عيب نيستند. ولى مثبت‏ها بايد مورد توجه باشند.

تأخير نشر مجله و مقالات خروس جنگى، منتظران و علاقمندان را بى‏حوصله كرد. تا، يكى از منتظران به صدا درآمد و در روزنامه‌ی مهر ايران (شماره 2175، آذرماه 1328) تحت عنوان «مجله كوير» نوشت: «تقريباً دو سال قبل به اصرار يكى از دوستانم مشترك نشريه‌ی خروس جنگى شدم.

من كه كمتر وقت خود را صرف خواندن مجلات ايرانى مى‏كردم و اغلب مجلات هنرى خارجى را مطالعه مى‏نمودم، با علاقه‌ی زيادى مطالب خروس جنگى را مى‏خواندم. نويسندگان اين مجله، هر بار با نشر آثار و مقالات هنرى خود، خوانندگان خروس جنگى را با هنر جديد و سبك‌هاى هنرى جهان آشنا مى‏كردند و هر شماره از لحاظ مطالب، عالى‏تر از شماره‌ی قبل بود.

مدت‌ها گذشت و سر و صدایى از خروسان برنخاست تا اين كه اخيراً مجله‌ی جديدى به نام «كوير» به دستم رسيد. از ظاهر آن دريافتم كه خروس جنگى سابق است.

نوشته‌ی «غريب» به نام «خشت طلا» اثر پر مغز ابهام‌آميزى از تم‏هاى فولكلوريك بود و با مهارت يك جواهرساز كه سنگ‌هاى قيمتى را بر روى صفحه‌ی زرين جا سازى مى‏كند، جمله‏ها را با فصاحت ترتيب داده تركيب كرده بود.

در فرو بند كه با من ديگر

رغبتى نيست به ديدار كسى

شعر جديد آقاى نيما، عكس‏العمل ناراحتى شديد روحىو قوی او بود.

در مقاله‌ی نقاشى آقاى ضياءپور، مباحث هنرمندان سوررآليست با مخالفان، بسيار عميق و دقيق و مفصل تشريح شده‏ است.

تم نمايشنامه‌ی «ماه پيشونى» از آقاى شيروانى، از يك افسانه‌ی ايرانى گرفته شده و با مهارت زياد براى تئآتر تنظيم شده است. من كه نمايش‏هاى زيادى در كشورهاى اروپایى ديده‏ام، بايد اقرار كنم اگر اين پيس به دست كارگردان مشهورى بر روى صحنه بياید، در رديف يكى از جالب‏ترين نمايش‏هاى جهان در خواهد آمد. (براى اين كه تظاهر نكرده باشم از نوشتن نامم خوددارى مى‏كنم).

Exit mobile version